Potřeba neustálé kontroly sociálních sítí, koukání do mobilu či obrazovek počítače. V případě, že se takové chování stává u dětí nutkavým, vzniká problém. V krajních případech může nadměrné používání digitálních technologií vést k závislosti. Jak se jí vyhnout a jak by mělo vaše dítě trávit čas u notebooků, tabletů či mobilů mluví pro Pravdu v první části tématu o digitální závislosti odbornice na slovo vzatá, psycholožka z Linky dětské jistoty Kateřina Trlicová.
Digitální technologie patří do reality současného života, proto se jim nemohou vyhýbat ani děti. Je na nás dospělé, jak je správně a bezpečně včlenit do každodenního bytí. Znamená to, že zodpovědní dospělí by měli postupně děti učit jak digitální technologie používat a využívat ve svůj prospěch, tedy pro své potřeby, zájmy či pro svůj relax.
Kdy by měl nastat tento okamžik?
Tento seznamovací proces by měl začít již v předškolním věku a měl by být spojen také se základními pravidly, jak a kolik času trávit s digitálními technologiemi. Důležité je, aby rodiče s dětmi přiměřeně k jejich věku měli vzájemně dohodnutá pravidla a časové limity. Návyky, které získají v dětském věku dávají základ pro dobré zvládání narůstajících povinností, ale také pro využívání volného času.
Jaké pozitivní a jaké negativní vlivy mají zmíněné technologie na malé děti a jak se to projevuje v jejich životě?
Internet nabízí pro malé děti mnoho programů, které jsou přínosem. Rozvíjejí různé schopnosti a dovednosti v souladu s vývojovými obdobími. Mnohé jsou interaktivní, zapojují děti do procesu řešení různých úkolů či situací. Dítě se učí částečně ovládat digitální přístroj, reagovat na různé podněty a začíná vnímat digitální nabídku. Pod vedením rodiče či pedagoga ve škole poznává pravidla, že čas na počítači nebo tabletu je přesně určen. S postupným věkem se čas v online prostoru přirozeně zvyšuje touhou dítěte po poznání a také školní úkoly a projekty často vyžadují internet a jeho informace. Proto je nezbytné současně s pravidly komunikovat s dítětem, jak se chovat v online prostoru, což pozitivně nám virtuální svět nabízí, ale také jaké jsou jeho nevýhody a ohrožení.
A co videohry, často se jakoby řadily mezi nebezpečné faktory, které ovlivňují děti?
Pro zábavu a relax děti intenzivně vyhledávají různé videohry. Je to přirozený jev, jelikož hra patří k dětství a pro zdravý vývoj má své opodstatnění. Správný výběr videoher může mít pozitivní přínos. Dítě si například trénuje paměť, koncentraci pozornosti, rozvíjí tvořivost, učí se rychle reagovat a řešit situace. Při hře se dítě může odreagovat, uvolnit, odzkoušet různé role a postoje. Při hře by měla být důsledně stanovena pravidla a limitovaný čas.
Jaká jsou negativa digitálních technologií?
Negativní vliv digitálních technologií pro malé děti nejčastěji souvisí s nepřiměřeným časovým intervalem dítěte před obrazovkou mobilu, tabletu či počítače a televize nebo výběrem nevhodné hry. Dalším negativem je, když se dítě náhodným proklikáváním dostane na nevhodné stránky, kterým nerozumí, ale vzbuzují nepříjemné pocity, které se mohou následně manifestovat jako problémy se spánkem, prožívané nejistoty, strach z cizích lidí či něčeho neznámého. U dítěte se projevuje celková psychosociální nepohoda.
https://jazena.cz/objevte-gliss-aqua-revive-pro-dlouhodoby-lesk-vasich-vlasu/
https://menslife.cz/prakticke-rady-jak-setrit-auto-a-zajistit-mu-delsi-zivotnost/
https://svet-muze.cz/dulezity-l-arginin-jeho-prinosy-a-formy/